
We hebben allemaal wel eens de ervaring gehad dat we onszelf aanpasten aan de verwachtingen van anderen, of het nu ging om een vriendengroep, een voetbalteam of je collega’s. Dit fenomeen is vaak het resultaat van sociale normen en de druk die door groepen op individuen wordt uitgeoefend om aan die normen te voldoen. De interactie tussen sociale normen en groepsdruk is ingewikkeld en versterken elkaar, sociale normen creëren groepsdruk, maar groepsdruk kan ook sociale normen versterken.
Wat zijn sociale normen en hoe ontstaan deze?
Sociale normen zijn ongeschreven regels die het gedrag van mensen binnen een groep of samenleving controleren. Ze bepalen wat als goed of fout wordt gezien in verschillende situaties. Denk aan gedragingen als beleefd zijn, het houden aan wetten of het dragen van bepaalde kleding in een specifieke setting. Sociale normen ontstaan vaak spontaan in groepen, afhankelijk van de gedeelde ervaringen en waarden van de groepsleden. Ze worden versterkt door wederzijdse goedkeuring en kunnen verschillen van groep tot groep, afhankelijk van cultuur, sociale achtergrond en specifieke groepsdynamiek. Het belang van sociale normen is niet alleen dat ze individueel gedrag controleren, maar ook dat ze een gevoel van sociale verbondenheid en samenhang creëren. Sociale normen zijn vaak onbewust, maar beïnvloeden ons dagelijks leven meer dan we ons bewust van zijn. Dit kan verschillen van hoe we ons kleden tot hoe we ons gedragen op social media.
Groepsdruk als gevolg van sociale normen
Groepsdruk ontstaat wanneer de gedragingen, overtuigingen of verwachtingen van een groep worden opgelegd aan een persoon. Deze druk kan zowel expliciet als impliciet zijn. Sociale normen spelen een cruciale rol in dit proces. Als een bepaalde gedraging als "normaal" of "verwacht" wordt beschouwd in een groep, kan er een automatische druk ontstaan om aan deze normen te voldoen.
Sociale normen kunnen zeer krachtige motivatoren zijn voor groepsgedrag. Bijvoorbeeld, als iedereen in een vriendengroep regelmatig naar bepaalde evenementen gaat, zal iemand die niet meegaat zich mogelijk buitengesloten voelen. Dit leidt tot groepsdruk om te conformeren, hetzelfde te doen als de groep, zelfs als die persoon eigenlijk niet geïnteresseerd is. De druk kan zich uiten in verschillende vormen, van sociale uitsluiting, spot, tot zelfs meer subtiel in de vorm van kritiek. In veel gevallen leidt deze druk tot gedragsveranderingen om aan de verwachtingen van de groep te voldoen. Sociale normen in kleine groepen, zoals vriendengroepen of collega's, kunnen de beslissingen van mensen sterker beïnvloeden dan algemene maatschappelijke normen.
Hoe worden sociale normen versterkt door groepsdruk?
Groepsdruk versterkt sociale normen door een soort feedbacklus te creëren. Wanneer groepsleden zich conformeren aan de normen van de groep, wordt de norm verder versteend in de groep als iets wat "normaal" is. Dit proces, bekend als "sociale normversterking", is wat ervoor zorgt dat bepaalde gedragingen in groepen standhouden, zelfs als ze in bredere maatschappelijke contexten niet altijd als wenselijk worden beschouwd. Uit onderzoek blijkt dat gedragsveranderingen door groepsdruk leiden tot bredere acceptatie van specifieke normen. Wanneer mensen zich conformeren aan een bepaalde norm (zoals het drinken van alcohol tijdens een feestje), zal dit gedrag door anderen als 'normaal' worden gezien en herhaald, wat op zijn beurt de norm verder versterkt.
Hoe wordt groepsdruk versterkt door sociale normen?
Omgekeerd zorgt de aanwezigheid van sterke sociale normen ervoor dat groepsdruk effectiever is. Hoe sterker de sociale norm binnen een groep, hoe groter de druk die wordt uitgeoefend op individuen om zich eraan te conformeren. Dit versterkt de invloed van de groep op het gedrag van leden. In sommige gevallen kunnen groepsleden zich onder druk gezet voelen, niet alleen vanwege de directe gevolgen van het niet conformeren (zoals uitsluiting), maar ook door de interne overtuiging dat het niet volgen van de norm hen onacceptabel of 'anders' zou maken. Groepsleden ontwikkelen vaak een 'normatieve houding', waarin ze zichzelf en anderen aanmoedigen om aan de groepsnormen te voldoen, dit omdat ze zich eigenlijk verplicht voelen om als groep te functioneren.
Conclusie
Bij het bespreken van groepsdruk en sociale normen komen veel ingewikkelde begrippen aan het woorden. Hopelijk is het toch wat duidelijker geworden hoe dit onderwerp in elkaar steekt. De dynamiek tussen sociale normen en groepsdruk is een krachtig psychologisch mechanisme dat gedrag in groepen vormgeeft. Sociale normen creëren de basis voor groepsdruk en groepsdruk op zijn beurt versterkt deze normen. Dit proces van wisselwerkingen zorgt ervoor dat gedragingen, overtuigingen en waarden standhouden binnen een groep, zelfs als ze niet altijd passen bij bredere maatschappelijke verwachtingen. Het begrijpen van deze interactie is belangrijk om de invloed van groepsdruk in verschillende contexten, van vriendenkringen tot werkplekken en voetbalteams, te begrijpen. Het is belangrijk om zowel de positieve als negatieve kanten van groepsdruk en sociale normen te herkennen. Terwijl sommige normen een groep kunnen helpen samen te werken en positieve gedragingen stimuleren, kan te veel druk ook schadelijke effecten hebben, zoals het verlies van persoonlijke identiteit of het toestaan van ongezond gedrag. Bewustwording van deze dynamiek kan ons helpen om beter om te gaan met de sociale invloeden die ons gedrag beïnvloeden, zowel op individueel niveau als op groepsniveau.
Bronnen:
Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M., & Sommers, S. R. (2018). Sociale psychologie.
Berkowitz, A. D. (2004, August). The social norms approach: Theory, research, and annotated bibliography.
Cialdini, R. B., & Goldstein, N. J. (2004). Social Influence: Compliance and Conformity. Annual Review Of Psychology, 55(1), 591–621. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.55.090902.142015
Coghlan, D., & Brydon-Miller, M. (2014). The SAGE Encyclopedia of Action Research. In SAGE Publications Ltd eBooks. https://doi.org/10.4135/9781446294406
Ertmer, P. A., & Newby, T. J. (1993). Behaviorism, Cognitivism, Constructivism: Comparing Critical Features from an Instructional Design Perspective. Performance Improvement Quarterly, 6(4), 50–72. https://doi.org/10.1111/j.1937-8327.1993.tb00605.x
Halpern, J., & Arnold, R. M. (2008). Affective forecasting: an unrecognized challenge in making serious health decisions. Journal Of General Internal Medicine, 23(10), 1708–1712. https://doi.org/10.1007/s11606-008-0719-5
Smith, E. R., Mackie, D. M., & Claypool, H. M. (2014). Social Psychology: Fourth Edition. Psychology Press.
Maak jouw eigen website met JouwWeb